Ta strona korzysta z plików cookies, zgodnie z Polityką Cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na działanie plików cookies, w zakresie zgodnym z bieżącymi ustawieniami Twojej przeglądarki internetowej. Kliknij przycisk "Polityka cookies" aby zapoznać się z jej treścią lub przycisk "Zamknij" aby ta informacja nie pojawiała się więcej.
Mój Głos, Nasze Środowisko. Praktyczny przewodnik po prawnych instrumentach udziału społecznego w ochronie środowiska.
Przewodnik zrealizowany w ramach Projektu "Przyroda w Kryzysie. Nasza odpowiedzialność. Nasze działania." Sfinansowano ze środków Narodowego Instytutu Wolności – Centrum RozwojuSpołeczeństwa Obywatelskiego w ramach w ramach programu „Moc Małych Społeczności” – Edycja 2025”.
Copyright© Auxilium Kancelaria Radcy Prawnego Przemysław Noga
listopad 2025
Spis treści
Wstęp
Rozdział 1: Chcę wiedzieć. Fundament działania: Dostęp do informacji
Rozdział 2: Chcę mieć wpływ. Udział w konsultacjach i postępowaniach
Rozdział 3: Studium Przypadku A: "Ratujmy to drzewo!" – Interwencja ws. wycinki
Rozdział 4: Studium Przypadku B: "Chrońmy to drzewo na przyszłość"
Rozdział 5: Co robić, gdy urząd nie słucha? Skargi i media
Zakończenie i Słowniczek
Wstęp
Cel poradnika
Ten poradnik nie jest podręcznikiem do prawa. To praktyczna skrzynka z narzędziami. Jego celem jest wyposażenie Ciebie – mieszkańca – w konkretne, prawne instrumenty, które pozwolą Ci skutecznie działać na rzecz ochrony Twojego najbliższego otoczenia. Nie musisz być prawnikiem, aby mieć realny wpływ na to, co dzieje się z lokalną przyrodą. Wystarczy wiedzieć, jakie masz prawa i jak z nich korzystać.
Wszyscy znamy te emocje. Widok starego dębu, pod którym bawiliśmy się jako dzieci, nagle ściętego pod nową inwestycję. Niepokój związany z zanieczyszczeniem pobliskiej rzeki. Frustracja, gdy nasze uwagi dotyczące planu zagospodarowania są ignorowane. Takie sytuacje pokazują, jak ważny jest dialog między mieszkańcami a władzą i jak niezbędna jest znajomość prawa. Ten poradnik jest odpowiedzią na pytanie: "Co mogłem/mogłam wtedy zrobić?" oraz co ważniejsze “Co mogę zrobić, gdy podobna sytuacja zdarzy się w przyszłości?”. Okazuje się, że możesz zrobić bardzo wiele.
Twoje podstawowe prawa
Twoje zaangażowanie w ochronę środowiska nie jest wyrazem "widzimisię" czy nadgorliwości. To realizacja fundamentalnych praw i obowiązków, które gwarantuje Ci najwyższy akt prawny w Polsce – Konstytucja, a także prawo międzynarodowe.
Konstytucyjne prawo do informacji i działania
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej w artykule 74 jasno stwierdza, że "Każdy ma prawo do informacji o stanie i ochronie środowiska". To nie wszystko. Ten sam artykuł nakłada na władze publiczne obowiązek prowadzenia polityki zapewniającej bezpieczeństwo ekologiczne i wspierania działań obywateli na rzecz ochrony środowiska. Co to oznacza w praktyce? Kiedy składasz wniosek do urzędu, nie jesteś petentem-intruzem. Jesteś partnerem w konstytucyjnym obowiązku dbania o środowisko, a urząd ma prawny obowiązek Cię w tym wspierać. Co więcej, artykuł 86 Konstytucji mówi, że dbałość o stan środowiska jest obowiązkiem każdego z nas.
Konwencja z Aarhus – Twoje międzynarodowe gwarancje
Polska, ratyfikując międzynarodową Konwencję z Aarhus (Dz.U. 2003 nr 78 poz. 706), zobowiązała się do przestrzegania jej trzech filarów, które stanowią fundament udziału społecznego w sprawach środowiska. Te filary to:
Wszystkie narzędzia opisane w tym poradniku są praktycznym przełożeniem tych fundamentalnych praw na konkretne działania, które możesz podjąć już dziś.
Rozdział 1: Chcę wiedzieć. Fundament działania: Dostęp do informacjiCzym jest informacja publiczna, a czym informacja o środowisku?
Każda informacja o sprawach publicznych jest informacją publiczną i co do zasady urząd musi Ci ją udostępnić na podstawie Ustawy o dostępie do informacji publicznej (w skrócie u.d.i.p.). Jednak w naszym przypadku kluczowa jest informacja o środowisku, która stanowi szczególną kategorię informacji publicznej. Jest ona regulowana osobną – Ustawą o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie... (w skrócie u.o.o.ś.).
Dlaczego to rozróżnienie jest tak ważne? Ponieważ ustawa "środowiskowa" daje Ci szersze uprawnienia. Definicja informacji o środowisku jest bardzo pojemna i obejmuje m.in. dane o stanie wód, powietrza, gleby, o emisjach, hałasie, ale także o decyzjach, pozwoleniach, planach i umowach, które mogą na środowisko wpływać.
Praktyczna porada: Składając wniosek, warto powołać się na ustawę "środowiskową". Choć termin na odpowiedź jest dłuższy (30 dni zamiast 14), to zakres informacji, które możesz uzyskać, jest szerszy, a urzędowi trudniej jest odmówić odpowiedzi. To strategiczny wybór, który stawia na pierwszym miejscu uzyskanie pełnej informacji, a nie tylko szybkiej odpowiedzi.
Praktyczny przewodnik "Jak pytać?"
Procedura jest maksymalnie uproszczona, aby każdy mógł z niej skorzystać.
Kogo pytać?
Pytamy ten organ, który posiada informację. Najczęściej będzie to:
Pamiętaj! Jeśli wyślesz wniosek do niewłaściwego urzędu, ma on obowiązek przekazać go do właściwego organu i poinformować Cię o tym.
O co można pytać?
Praktycznie o wszystko, co dotyczy stanu środowiska i działań władz w tym zakresie. Przykłady konkretnych pytań:
Jak napisać wniosek?
Nie potrzebujesz formalnych pism ani prawniczej pomocy. Wystarczy zwykły e-mail. Wniosek musi zawierać tylko dwie rzeczy:
Nie musisz uzasadniać, dlaczego pytasz, ani podawać podstawy prawnej, a organ nie ma prawa odmówić ci udzielenia informacji tylko z tej przyczyny, że nie podałeś/podałaś uzasadnienia.
Koszt wniosku
Co do zasady samo złożenie wniosku czy to w trybie ustawy “środowiskowej” czy to w trybie ustawy o informacji publicznej jest wolne od opłat to organ udzielający odpowiedzi może pobrać opłatę za przygotowanie odpowiedzi na twój wniosek. Dokładne wysokości opłat oraz za co mogą zostać pobrane wskazuje rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 12 listopada 2010 r. w sprawie opłat za udostępnianie informacji o środowisku.
Wzór nr 1: Prosty wniosek o udostępnienie informacji o środowisku (e-mail)
Do: [adres e-mail urzędu, np. ug@gmina.pl]
Temat: Wniosek o udostępnienie informacji o środowisku
Treść wiadomości:
Szanowni Państwo,
Na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, wnoszę o udostępnienie następującej informacji:
Powyższą informację proszę przesłać w formie elektronicznej na adres e-mail, z którego wysyłam niniejszą wiadomość.
Z poważaniem,
Co zrobić… (FAQ)
…gdy urząd milczy?
Urząd ma obowiązek odpowiedzieć bez zbędnej zwłoki. Terminy ustawowe są następujące:
Jeśli termin minął, a odpowiedzi brak, oznacza to, że organ jest w bezczynności. W takiej sytuacji możesz złożyć skargę na bezczynność do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA). Skargę wnosi się za pośrednictwem urzędu, który milczy (czyli wysyłasz ją na adres urzędu, a on ma obowiązek przekazać ją wraz z aktami do sądu). Samo złożenie skargi często mobilizuje urzędników do natychmiastowego działania.
...gdy urząd odmawia?
Odmowa udostępnienia informacji musi mieć formę decyzji administracyjnej. Zwykły e-mail lub pismo informujące, że "nie udostępnimy informacji", nie jest prawnie wiążącą odmową. Jeśli otrzymasz takie pismo, to również jest to stan bezczynności i możesz złożyć skargę do sądu.
Jeśli otrzymasz formalną decyzję odmowną, masz prawo wnieść od niej odwołanie w ciągu 14 dni. Odwołanie składa się do organu wyższego stopnia (np. od decyzji wójta do Samorządowego Kolegium Odwoławczego – SKO) za pośrednictwem tego samego urzędu, który wydał decyzję.
Rozdział 2: Chcę mieć wpływ. Udział w konsultacjach i postępowaniach
Wiedza to fundament, ale prawdziwy wpływ zaczyna się wtedy, gdy zaczynasz aktywnie uczestniczyć w procesach decyzyjnych. Prawo daje Ci do tego trzy główne rodzaje narzędzi, które można podzielić na proaktywne (gdy sam inicjujesz działanie) i reaktywne (gdy reagujesz na działania urzędu).
Różnica między "wnioskiem", "uwagą" a "konsultacjami społecznymi"
Zrozumienie tych pojęć to klucz do wyboru właściwej strategii działania.
Wybór narzędzia zależy od Twojego celu. Chcesz coś zainicjować? Użyj wniosku. Chcesz wpłynąć na już rozpoczęty przez urząd projekt? Znajdź właściwe postępowanie i złóż uwagę.
Narzędzie 1: Wnioski i petycje (Działanie proaktywne)Kiedy?
Gdy masz pomysł na ulepszenie swojej okolicy, ochronę cennego przyrodniczo miejsca lub usprawnienie działania urzędu. Podstawą prawną jest art. 241 Kodeksu postępowania administracyjnego (KPA), który mówi, że przedmiotem wniosku mogą być m.in. sprawy ulepszenia organizacji, wzmocnienia praworządności czy lepszego zaspokajania potrzeb ludności.
Przykłady:
Do kogo?
Do organu, który jest właściwy do załatwienia sprawy. W sprawach lokalnych będzie to najczęściej wójt/burmistrz lub rada gminy. Urząd ma obowiązek rozpatrzyć wniosek bez zbędnej zwłoki, nie później niż w ciągu miesiąca.
Wzór nr 2: Wniosek ogólny do urzędu (na podst. KPA)
[Miejscowość, data]
Do:
[ul. gen. Józefa Hallera 1, 83-300 Kartuzy]
WNIOSEK
(złożony w trybie art. 241 Kodeksu postępowania administracyjnego)
Na podstawie art. 241 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego, wnoszę o:
Uzasadnienie
Z poważaniem,
[Odręczny podpis]
Narzędzie 2: Udział w postępowaniach (Działanie reaktywne)Jak się dowiedzieć, że toczy się ważna sprawa?
Kluczowym miejscem jest BIP – Biuletyn Informacji Publicznej. Każdy urząd gminy, miasta czy starostwo ma obowiązek prowadzić własną stronę BIP i publikować na niej tzw. obwieszczenia (publiczne ogłoszenia) o wszczęciu ważnych postępowań.
Praktyczna porada: Wypracuj sobie nawyk regularnego (np. raz w tygodniu) odwiedzania BIP-u swojej gminy i powiatu. Szukaj zakładek o nazwach: "Obwieszczenia", "Ochrona Środowiska", "Zagospodarowanie Przestrzenne" lub "Komunikaty". Używaj wyszukiwarki na stronie, wpisując słowa kluczowe, takie jak "decyzja środowiskowa", "wycinka", "pozwolenie na budowę".
Jakie procedury są kluczowe?
Zwracaj szczególną uwagę na obwieszczenia dotyczące:
Jak składać "uwagi i wnioski" w takim postępowaniu?
Obwieszczenie opublikowane w BIP musi zawierać informację o tym :
Najważniejsze jest pilnowanie terminu! Uwagi złożone po terminie nie będą rozpatrywane.
Narzędzie 3: Konsultacje społeczneKiedy muszą się odbyć?
Konsultacje społeczne są obowiązkowe przy tworzeniu lub zmianie kluczowych dokumentów planistycznych, a zwłaszcza miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (MPZP). MPZP to lokalne prawo, które decyduje o tym, co i gdzie można budować na terenie gminy – czy dany obszar będzie przeznaczony pod domy, usługi, przemysł czy tereny zielone.
Jak brać w nich udział, by być skutecznym?
Udział w konsultacjach to nie tylko prawo do krytyki. Aby Twój głos został potraktowany poważnie, postaraj się:
Pamiętaj, że celem jest osiągnięcie kompromisu. Konstruktywne i dobrze uzasadnione propozycje mają znacznie większe szanse na uwzględnienie niż sama krytyka.
Rozdział 3: Studium Przypadku A: "Ratujmy to drzewo!" – Interwencja ws. wycinki
To scenariusz, który budzi najwięcej emocji: widzisz, że ktoś zaczyna ścinać drzewo i podejrzewasz, że robi to nielegalnie. Czasu jest mało, trzeba działać szybko i zdecydowanie. Oto instrukcja krok po kroku.
Krok 1: Sprawdź status (Szybkie działanie)
Krok 2: Kiedy potrzebne jest zezwolenie, a kiedy nie? (Minimum teorii)
Przepisy dotyczące wycinki na nieruchomościach prywatnych (gdy nie jest to związane z działalnością gospodarczą) są skomplikowane i zależą od gatunku drzewa oraz obwodu jego pnia. Poniższa tabela pomoże Ci szybko ocenić sytuację.
Ważne: Obwód pnia mierzymy centymetrem krawieckim na wysokości 5 cm od ziemi, aby sprawdzić, czy w ogóle potrzebne są formalności. Jeśli formalności są wymagane, we wniosku podaje się obwód mierzony na wysokości 130 cm.
Grupa Gatunków Drzew
Obwód pnia (mierzony 5 cm nad ziemią)
Wymagane działanie (na cele niezwiązane z działalnością gosp.)
Topola, wierzba, klon jesionolistny, klon srebrzysty
do 80 cm
Można wyciąć bez zgłoszenia
powyżej 80 cm
Wymaga zgłoszenia do urzędu
Kasztanowiec zwyczajny, robinia akacjowa, platan klonolistny
do 65 cm
Można wyciąć bez zgłoszenia
powyżej 65 cm
Wymaga zgłoszenia do urzędu
Pozostałe gatunki drzew
do 50 cm
Można wyciąć bez zgłoszenia
powyżej 50 cm
Wymaga zgłoszenia do urzędu
Drzewa i krzewy owocowe
Bez względu na obwód
Można wyciąć bez zgłoszenia*
*Z wyjątkiem rosnących na terenie nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków lub na terenach zieleni.
Uwaga: Każda wycinka na cele związane z działalnością gospodarczą zawsze wymaga uzyskania zezwolenia.
Krok 3: Dostałem informację, że wydano zezwolenie. Co teraz?
Jeśli urząd potwierdził, że wydano zezwolenie (decyzję administracyjną), to jeszcze nie koniec Twoich możliwości.
Checklista szybkiego reagowania
Krok
Działanie
Co robić?
1
Weryfikacja
Widzisz wycinkę. Podejdź i zapytaj o zezwolenie. Zadzwoń do Wydziału Ochrony Środowiska w urzędzie gminy/miasta.
2
Interwencja
Jeśli wycinka trwa, a pracownicy nie mają zezwolenia lub odmawiają jego okazania, natychmiast zadzwoń na Policję (112) lub Straż Miejską (986).
3
Analiza
Urząd potwierdził wydanie zezwolenia. Złóż wniosek o jego kopię i wgląd w akta sprawy (patrz Rozdział 1).
4
Odwołanie
Decyzja jest niesłuszna, ale nie jesteś stroną postępowania. Natychmiast skontaktuj się z organizacją ekologiczną (NGO) i poproś o interwencję i złożenie odwołania.
Rozdział 4: Studium Przypadku B: "Chrońmy to drzewo na przyszłość"
Działania interwencyjne są ważne, ale jeszcze lepsze jest proaktywne chronienie cennych elementów przyrody, zanim pojawi się zagrożenie. Najskuteczniejszą formą takiej ochrony dla pojedynczych obiektów jest ustanowienie pomnika przyrody.
Krok 1: Co może być pomnikiem przyrody?
Pomnikiem przyrody mogą być "twory przyrody ożywionej i nieożywionej lub ich skupiska o szczególnej wartości przyrodniczej, naukowej, kulturowej, historycznej lub krajobrazowej". Najczęściej są to:
Krok 2: Kto podejmuje decyzję?
Decyzję o ustanowieniu pomnika przyrody podejmuje Rada Gminy (lub Rada Miasta) w formie uchwały. Projekt takiej uchwały musi być najpierw uzgodniony z Regionalnym Dyrektorem Ochrony Środowiska (RDOŚ).
Krok 3: Jak złożyć wniosek?Kto może złożyć wniosek?
To jedna z najbardziej demokratycznych procedur w prawie ochrony przyrody. Wniosek o ustanowienie pomnika przyrody może złożyć każdy – mieszkaniec, radny, szkoła, organizacja pozarządowa. Nie musisz być właścicielem terenu, na którym znajduje się proponowany obiekt. Gmina ma obowiązek rozpatrzyć wniosek i poinformować właściciela nieruchomości o wszczęciu procedury.
Co musi zawierać wniosek?
Aby wniosek został potraktowany poważnie, powinien być jak najbardziej kompletny. Powinien zawierać:
Wzór nr 3: Wniosek o ustanowienie pomnika przyrody
[Miejscowość, data]
Do:
Rada Gminy [nazwa gminy]
za pośrednictwem
Wójta Gminy [nazwa gminy]
[Adres urzędu gminy]
WNIOSEK O USTANOWIENIE POMNIKA PRZYRODY
Na podstawie art. 44 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody, wnoszę o podjęcie przez Radę Gminy [nazwa gminy] uchwały w sprawie ustanowienia pomnika przyrody dla obiektu opisanego poniżej.
Wnioskowany do objęcia ochroną dąb szypułkowy jest drzewem o imponujących rozmiarach, co świadczy o jego sędziwym wieku. Stanowi on ważny element krajobrazu kulturowego naszej miejscowości, będąc niemym świadkiem jej historii. Drzewo jest w dobrej kondycji zdrowotnej, ma regularny, malowniczy pokrój i jest miejscem gniazdowania wielu gatunków ptaków. Jego ochrona poprzez nadanie statusu pomnika przyrody pozwoli na zachowanie tego cennego dziedzictwa przyrodniczego i historycznego dla przyszłych pokoleń oraz podniesie walory estetyczne i edukacyjne gminy.
Z poważaniem,
[Odręczny podpis]
Krok 4: Jak wzmocnić swój wniosek?
Sam wniosek to początek. Aby zwiększyć jego szanse na powodzenie:
Rozdział 5: Co robić, gdy urząd nie słucha? Skargi i media
Czasami, mimo naszych starań, urząd działa opieszale, łamie prawo lub ignoruje nasze głosy. W takiej sytuacji nie jesteś bezbronny. Prawo przewiduje ścieżki eskalacji problemu.
Narzędzie 4: Skarga na działalność organu (np. na wójta)
To narzędzie stosujesz, gdy problemem nie jest jedna konkretna decyzja, ale ogólny sposób działania urzędu lub jego pracownika – np. przewlekłość, biurokracja, nienależyte wykonywanie zadań.
Jest to ścieżka o charakterze bardziej "politycznym" niż "prawnym". Nie zmusi ona wójta do wydania konkretnego dokumentu (do tego służy skarga na bezczynność do sądu), ale może zwrócić uwagę rady na problem i wywołać presję na poprawę działania urzędu.
Narzędzie 5: Zawiadomienie do organów kontrolnych
Jeśli jesteś świadkiem konkretnego naruszenia prawa środowiskowego, powinieneś zawiadomić wyspecjalizowane inspekcje. Działają one jak "policja środowiskowa".
Narzędzie 6: Media i presja społeczna
Nigdy nie lekceważ siły opinii publicznej. Jeśli Twoje formalne działania nie przynoszą skutku, rozważ:
Często połączenie formalnych działań prawnych z presją medialną i społeczną przynosi najlepsze rezultaty.
Zakończenie i SłowniczekPodsumowanie
Dotarłeś do końca naszego przewodnika. Mamy nadzieję, że czujesz się teraz pewniej i wiesz, że Twój głos w sprawach lokalnego środowiska ma znaczenie. Pamiętaj, że prawo jest po Twojej stronie. Konstytucja i umowy międzynarodowe dają Ci solidne podstawy do działania, a ustawy – konkretne narzędzia.
Nie każda interwencja zakończy się sukcesem, a współpraca z urzędami bywa trudna. Ale Twoje zaangażowanie ma sens. Każdy złożony wniosek, każda uwaga w konsultacjach, każde uratowane drzewo to realna zmiana na lepsze. Przyroda jest w kryzysie, a jej ochrona to nasza wspólna odpowiedzialność i przywilej. Działaj!
Słowniczek (Kluczowe skróty)
Przydatne linki